اقتدار ملی

مطالبی در خصوص اقتدار ملی

اقتدار ملی

مطالبی در خصوص اقتدار ملی

حکم تنفیذ ریاست جمهوری توسط رهبری ابلاغ شد

 مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری صبح امروز (پنج‌شنبه) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد وخداوند متعال را سپاس میگویم که در آزمون سیاسی و اجتماعی بزرگ دیگری، ملّت عظیم‌الشأن ایران را سرافراز فرمود و حضور مبارک آنان را در یکی از اساسی‌ترین اقدامات ملّی، گامی بلند در جهت حراست از عزّت و امنیت کشور و ابّهت نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار داد.

انتخابات پر شور و صفوف طولانی رأی‌دهندگان در سراسر کشور و نصاب درخشانِ شرکت‌کنندگان در انتخاب رئیس‌جمهور و آنگاه رأی بالای شخصیتِ منتخب، همگی نشانه‌های روشن از موفّقیّت نظام اسلامی در تحکیم و تثبیت جمهوریّت و خصلتِ مردمی این نظام انقلابی است، و این یکی از اساسی‎ترین و مهمترین توانمندیهای بی‌شمار کشور اسلامی عزیز ما است که دستیابی به آرمانهای والای انقلاب را ممکن میسازد و آینده‌ی روشن کشور و ملّت را نوید میدهد.

اکنون با استمداد از هدایت و عنایت پروردگار و در سایه‌ی توجّهات حضرت ولی‌الله‌اعظم ارواحنا فداه و با تبرّک و تفأل به همزمانی با ایام ولادت حضرت امام ابی‌الحسن‌الرضا علیه‌آلاف‌التحیةوالثناء، اینجانب به پیروی از گزینش ملّت ایران، رأی آنان را تنفیذ و دانشمند محترم جناب حجة‌الاسلام آقای دکتر حسن روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب میکنم و با دعا برای موفّقیّت ایشان، مؤکداً توصیه میکنم که این منصب خطیر را وسیله‌ئی برای کسب رضای الهی و ذخیره‌ئی برای هنگامه‌ی لقاء پروردگار قرار دهند و همّت خود را متوجه استقرار عدالت، و جانبداری از محرومان مستضعف، و اجرای احکام اسلام ناب، و تقویت وحدت و عزّت ملّی، و توجه به توانمندیها و ظرفیتهای عظیم کشور، و صراحت در بزرگداشت ارزشها و مبانی انقلاب اسلامی نمایند و مطمئن باشند که ملّت غیور و شجاع، خدمت‌گزاران کشور را در دشواریها و در مقابله با زورگوئی‌ها و زیاده‌خواهیهای استکبار تنها نخواهد گذاشت.

لازم میدانم بار دیگر درباره‌ی اجرای برنامه‌ی اقتصاد مقاومتی و توجه ویژه به موضوع اشتغال و تولید داخلی تأکید کنم و یادآوری نمایم که رأی ملّت و تنفیذ آن موکول به حفظ و رعایت تعهّد به صراط قویم و مستقیم اسلامی و انقلابی است.

در پایان یاد امام عزیز راحل را گرامی میدارم و به روح مطهّر ایشان و شهیدان این راه درود میفرستم. و السّلام علی عباد الله الصّالحین.

دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی را امضا کرد.

مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هفته گذشته طرحی را با اکثریت قریب به اتفاق آرا تصویب کردند که بر اساس آن تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران، روسیه و کره شمالی اعمال می‌کند.


کاهش اختیارات رئیس‌جمهور در رفع تحریم‌ها و اعمال تحریم‌های تازه علیه مسکو، موجب شده بود تا کاخ سفید نسبت به امضای این طرح بی‌میل باشد. با این وجود، از آنجا که شمار امضاهای این طرح از دو سوم مجموع نمایندگان بیشتر بود، ترامپ عملا امکان وتوی آن را نداشت.


در این طرح، رئیس‌جمهور آمریکا موظف شده شرکت‌ها و افراد ایرانی را به بهانه مقابله با برنامه موشکی، تروریسم و نقض حقوق بشر در فهرست تحریم قرار دهد.


در دستکم سه بند از توافق هسته‌ای که سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه ۱+۵ به دست آمد، واشنگتن از اعمال تحریم‌های جدید و سیاست‌هایی که مستقیما با هدف فشار اقتصادی بر ایران طراحی شده، منع شده است.


این طرح همچنین از آن جهت که آثار فرامرزی دارد و ممکن است شرکت‌های اروپایی همکار با روسیه را جریمه کند، در اروپا هم مخالفان بسیاری دارد.


اتحادیه اروپا، فرانسه و آلمان از تصویب این طرح ابراز نگرانی کرده‌اند. بخش روسی این تحریم‌ها می‌تواند به پروژه خط لوله گاز «نورد استریم ۲» که گاز را از روسیه به بخش غربی اروپا منتقل می‌کند، لطمه بزند.


ترامپ با وجود امضای طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی، در بیانیه‌ای از تبعات احتمالی این طرح، از جمله کاهش اختیار رئیس‌جمهور در رفع تحریم‌های روسیه و کاهش امکان همکاری با «متحدان» آمریکا، ابراز نگرانی کرده است.