به گزارش افکارنیوز، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای روز شنبه مسائل و موضوعات مطرح‌شده در جلسه روز جمعه کمیسیون مشترک برجام در وین را تشریح کرده است. 

وزرای خارجه کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه،چین و ایران روز جمعه اولین نشست در سطح وزرای خارجه را بعد از خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای برگزار کردند. 

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای روز شنبه برگزاری این نشست را نشانه‌ای از اهمیت برجام برای طرف‌های توافق و تعهدات آنها به حفظ آن دانسته است. 

  

در این بیانیه آمده است: «وزرای خارجه با تأکید بر اینکه ایران به گواه 11 گزارش متوالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهداتش ذیل برجام پایبند بوده، تأسف خود را از بابت خروج آمریکا از این توافق چندجانبه و مورد تأیید شورای امنیت ابراز کردند.»

اتحادیه اروپا همچنین تصریح کرده وزرای خارجه توافق کرده‌اند اقدامات ملموس را برای کاستن از تبعات خروج آمریکا از برجام و ضمانت اجرای کامل این توافق ادامه دهند. 

این بیانیه به واگذاری ریاست مشترک کارگروه ناظر بر پروژه نوسازی رآکتور اراک به انگلیس هم اشاره کرده و نوشته است: «پادشاهی متحده، وظیفه ریاست مشترک گروه کاری ناظر بر نوسازی رآکتور تحقیقاتی اراک را از آمریکا تحویل خواهد گرفت.»

اتحادیه اروپا درباره اقدامات طرف‌های باقی‌مانده در برجام برای حفظ این توافق پس از خروج آمریکا نیز خاطرنشان کرده است: «طرف‌ها همچنین تأکید کردند راه‌ حل‌های عملی موافقت‌شده در برجام برای حفظ روابط تجاری و اقتصادی با ایران می‌توانند علی‌رغم احیای تحریم‌های آمریکا از ماه آگوست ادامه پیدا کنند. [در این حوزه] اولویت‌ها بر حفظ کانال بانکی، تداوم صادرات نفت و گاز ایران و ایجاد فضای مطلوب سرمایه‌گذاری و تجارت متمرکز خواهند بود.»