اقتدار ملی

مطالبی در خصوص اقتدار ملی

اقتدار ملی

مطالبی در خصوص اقتدار ملی

خاک آمریکا در تیررس موشک

کره‌شمالی دیروز یک موشک بالستیک قاره پیما آزمایش کرد که به گفته مقام‌های پیونگ‌یانگ قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است. به گزارش سی‌ان‌ان، برد این موشک 2802 کیلومتر (1741 مایل) است که دورپروازترین موشکی است که تاکنون کره‌شمالی شلیک کرده است. رویترز نیز به نقل از یکی از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد برخی کارشناسان درحال‌حاضر معتقدند این موشک از بردی برخوردار است که می‌تواند به ایالت آلاسکای آمریکا و همچنین بخش‌هایی از خاک این کشور برسد. «KCNA»، خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، در گزارشی به نقل از کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی گفت: «این آزمایش توانایی‌های تسلیحاتی استراتژیک کشورمان را تکمیل کرده که شامل بمب‌های اتمی، هیدروژنی و موشک‌های بالستیک قاره پیما است.» کیم جونگ اون افزود: «تا زمانی که واشنگتن دست از سیاست خصمانه‌اش علیه کره‌شمالی نکشد، پیونگ‌یانگ با آمریکا درخصوص دست کشیدن از تسلیحات اتمی و موشکی‌اش مذاکره نخواهد کرد.»

این آزمایش موشکی در زمانی انجام گرفت که آمریکا در حال برگزاری مراسم روز استقلال بود. در گزارش خبرگزاری رسمی کره‌شمالی آمده است: «کیم جونگ اون در حالی‌که چشمانش از شادی برق می‌زد به مقامات، دانشمندان و تکنیسین‌های این کشور گفت، آمریکا از بسته هدایایی که ما مصادف با روز استقلال این کشور برایشان ارسال کردیم، خوشحال نخواهد شد.» کیم جونگ اون به مقامات این کشور دستور داد تا مرتبا برای آمریکایی‌ها «از این بسته‌های هدایای کوچک و بزرگ» ارسال کنند.

نگرانی از این موضوع باعث شد کاخ‌سفید با وجود تعطیلی مهم روز استقلال آمریکا با حضور مقام‌های امنیتی و دیپلماتیک خود جلسه فوری تشکیل دهد و همزمان از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست جلسه اضطراری کند. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا با محکوم کردن آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی، آن را باعث افزایش تهدیدات علیه واشنگتن توصیف کرد. در مقابل، رئیس‌جمهوری چین که برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، به مسکو سفر کرده بود، ساعتی بعد از علنی شدن آزمایش موشکی کره‌ شمالی، در بیانیه‌ای مشترک با رئیس‌جمهوری روسیه، از پیونگ‌یانگ خواست داوطلبانه برنامه‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و همزمان همه طرف‌های تنش در شبه‌جزیره کره را دعوت به بردباری کرد. این دو کشور همچنین از آمریکا و کره‌جنوبی هم خواسته‌اند که تحرکات نظامی مشترک خود را در آب‌های خلیج کره متوقف کنند. با وجود اینکه کارشناسان نظامی آمریکا برد موشک آزمایش شده را در حد انواع قاره‌پیما دانسته‌اند، اما می‌گویند موشک‌های کره‌شمالی هنوز از توانایی هدف‌گیری دقیق برخوردار نیستند و پیونگ‌یانگ هنوز به فناوری سوار کردن کلاهک هسته‌ای روی این موشک‌ها دست نیافته است.

به‌دنبال آزمایش موشکی کره‌شمالی، نیروهای آمریکا و کره‌جنوبی نیز یک نمایش قدرت برپا کردند. به گزارش راشاتودی، فرماندهی نیروهای آمریکایی در کره‌جنوبی اعلام کرد ارتش آمریکا و کره‌جنوبی رزمایش نظامی مشترکی برای مقابله با اقدامات کره‌شمالی انجام دادند. این رزمایش با حضور نیروهای ارتش دو کشور و به‌کارگیری موشک‌های تاکتیکی سطح به سطح برگزار شد. موشک به‌کارگرفته شده در این رزمایش، یک موشک رهگیر سطح به سطح است که از طرف کمپانی تسلیحات‌سازی لاکهید مارتین آمریکا ساخته می‌شود. برد آن 300 کیلومتر است و می‌تواند اهداف را در داخل قلمروی دشمن هدف قرار دهد. موشک «هیونمو 2» کره‌جنوبی نیز که در این رزمایش موشکی به‌کار برده شد،‌ بردی 800 کیلومتری دارد اما به دلیل توافق ویژه 2012 میان سئول و واشنگتن برد آن کاهش پیدا کرده است.

سی‌ان‌ان در گزارش خود بر این باور است که شلیک این موشک باعث تغییر پارادایم در منطقه خواهد شد. این گزارش معتقد است چین و آمریکا بر سر نحوه برخورد با کره‌شمالی اختلاف‌نظر دارند. درحالی‌که مقام‌های آمریکایی واکنشی خصم‌آلود اتخاذ کردند و با تشکیل نشست شورای امنیت سازمان ملل و انجام مانور مشترک با کره‌جنوبی به‌دنبال ارسال سیگنال‌های سخت برای کره‌شمالی است اما چین رویکردی نرم در پیش گرفته و خواستار «خویشتنداری» دو طرف شده است. ظاهرا ناخشنودی چین از طرف آمریکایی در قضایای تایوان، دریاهای چین جنوبی و شرقی و مسائل مالی- اقتصادی میان طرفین باعث شده چین واکنشی نه چندان سخت یا اساسا نرم به موشک‌پرانی‌های کره‌شمالی نشان دهد تا به این وسیله ضمن انتقاد از رفتارهای آمریکا، بی‌میلی خود را در همراهی با این کشور نشان دهد. چین بر این باور است که حضور آمریکا و استقرار ناوهای آمریکایی در غرب پاسیفیک تهدیدی برای این کشور است. به همین دلیل، با رویکردی نرم در برابر کره‌شمالی می‌خواهد نشان دهد در صورتی که تهدید آمریکا در حریم مرزهایش ادامه پیدا کند، می‌تواند از کارت کره‌شمالی برای برقراری موازنه با واشنگتن استفاده کند. تا زمانی که پیونگ‌یانگ تهدیدی برای پکن نباشد، این کشور اقدام قاطعی در برابر کره‌شمالی نشان نخواهد داد. بنابراین، پکن فعلا ترجیح می‌دهد در پرتو روابط پرتنش خود با آمریکای ترامپ، به توپ و تشرهای واشنگتن مبنی بر اینکه «صبر استراتژیک‌مان در برابر کره‌شمالی به سر آمده» چندان وقعی ننهد. پکن بدش نمی‌آید پیونگ‌یانگ گاهگاهی «هدایایی موشکی» برای واشنگتن بفرستد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.