اقتدار ملی

مطالبی در خصوص اقتدار ملی

اقتدار ملی

مطالبی در خصوص اقتدار ملی

محرم کرونایی و هشدارهایی که عزاداران باید جدی بگیرند/ تاکید رهبری بر اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هیئت‌ها

چند روزی است که شهر رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است، عطر عزای امام حسین علیه السلام گوشه گوشه شهر و خانه ها را پر کرده است، اما امسال هم محرم و مراسم عزاداری رنگ و شکلی دیگر دارد.

کرونا برای دومین بار محرم و برگزاری مراسم عزاداری را به شکل دیگر تغییر داد، دیگر خبری از دسته روی در خیابان‌ها با آن همه شور حسینی نیست چرا که خطر ابتلا به بیماری کرونا و افزایش موارد  بستری و مرگ و میر کرونا وجود دارد.

در روزهای نخست آغاز ماه محرم متاسفانه برخی هیئات‌های عزاداری نکات بهداشتی را رعایت نکردند که این مورد منجر به ممنوعیت برگزاری مراسم در زیر سقف و امکان بسته شد.

عزاداری برای سید الشهدا (ع) با رعایت تمام دستورالعمل‌ها جلای قلب و روح است برای دل‌ها زنگار گرفته وخسته البته توجه به تمام نکات بهداشتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بسیاری در خانه‌ها مراسم عزاداری می گیرند و طرح «هر خانه یک حسینیه» در راستای برگزاری مراسم عزاداری و پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا شکل گرفته است، همچنین مراسم عزاداری بسیاری از هیئات های عزاداری از طریق رسانه ملی و صفحات در فضای مجازی پخش می شود تا افراد بتوانند در این مراسم شرکت  و برای سیدالشهدا عزاداری کنند.

امسال در حالی وارد دهه اول محرم می‌شویم که ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹  شهر در وضعیت نارنجی و فقط ۳۰ شهر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و در هفته‌های اخیر آمار فوتی‌های ناشی از این ویروس منحوس رو به افزایش بوده است و فقط در ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ تعداد ۵۸۸ نفر از هموطنان ما جان باختنه اند به همین دلیل رعایت نکات بهداشتی بسیار حائز اهمیت است.

برچسب ها : عایت دستورالعمل‌های بهداشتی , محرم , میثاق نیوز

 

دستورالعمل‌های بهداشتی که باید در مراسم عزاداری رعایت شود

شرکت کنندگان در مراسم اعم از عزاداران یا همراهان ملزم به استفاده از ماسک هستند.

مراسم عزادارای سیدالشهدا (ع) در فضای باز برگزار شود. برگزاری مراسم در زیر سقف ممنوع است.

استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم با اولویت شخصی بودن، در غیر این صورت با انجام گندزدایی قبل از استفاده شخص بعدی منعی ندارد.

هر یک از عزاداران باید وسایل شخصی مختص خود را داشته باشند و از رد و بدل شدن وسایل شخصی خودداری کنند و محلول های ضدعفونی کننده دست و گندزدایی سطوح به اندازه کافی در دسترس باشد همچنین مکان عزاداری قبل و بعداز استفاده گندزدایی شود.

 توزیع هرگونه غذا و نذورات مانند چای، شربت و شیر  و برپایی ایستگاه‌های صلواتی توزیع نذورات و چای ممنوع است.  

ساعت برگزاری مراسم محدود و بیشتر از ۲ ساعت نباشد.

در تشکیل دسته های عزاداری در محل برگزاری مراسم رعایت فاصله گذاری فیزیکی بین عزاداران حداقل ۲ متر در نظر گرفته شود و از در آوردن لباس توسط عزاداران در هنگام سینه زنی و دسته روی ممانعت به عمل آید.

 اّب آشامیدنی به صورت بطری های بسته بندی شده بین عزاداران توزیع شود و تدابیر لازم برای جمع آوری بهداشتی پسماند به ویژه ماسک های استفاده شده اتخاذ شود.

 از حضور افراد مسن، افراد داری بیماری های زمینه ای با خطر بالا برای کووید۱۹ و زنان باردار در مراسم عزاداری یا در حاشیه این مراسم بطور جدی ممانعت به عمل آید.

در صورت ارائه گزارش توسط ناظران بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر رعایت نشدن شیوه نامه های بهداشتی از سوی هیات های برگزاری مراسم و همچنین توجه نکردن به تذکرات ناظران، برخورد قانونی لازم مطابق دستورالعمل با هیات های متخلف توسط سازمان تبلیغات اسلامی به عمل آید.

 

نظارت و اجرای دستورالعمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بهداشتی با سازمان تبلیغات و وزارت بهداشت است

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا با بیان اینکه از ۲۰ مرداد برگزاری مراسم عزاداری ماه‌های محرم و صفر در اماکن سر بسته ممنوع شد، گفت: دسته روی در خیابان ها قطعاً ممنوع است و این موضوع به نماینده سازمان تبلیغات اسلامی جهت اجرای دقیق ابلاغ شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه از همه هیات ها، مساجد و برگزار کنندگان مراسم ها واقعا عاجزانه تقاضا می کنیم که مسائل مربوط به دستورالعمل‌های بهداشتی و ابلاغیه های مصوب قرارگاه و ستاد ملی را حتما مراعات کنند.

وی درباره نظارت  بر دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری گفت: مسئول نظارت و اجرای این تصمیم، سازمان تبلیغات و وزارت بهداشت است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا با درخواست از مردم عزیز کشورمان برای رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی، تاکید کرد: برخی از مجالس در داخل خانه ها برگزار می شود. خواهش ما این است که مراعات این موضوعات انجام شود.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه شرایط کنونی کشور به لحاظ روند شیوع بیماری خطیر و حساس است؛ گفت: هر کاری را که انجام دهیم اگر هماهنگی و همدلی مردم مثل موج های قبلی نباشد؛ امکان موفقیت نیست.

تاکید بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و برخورد با پروتکل شکنان

وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس جمهور عنوان کرد: سال گذشته در اکثر هیئات مذهبی، عاشقان اهل بیت، وعاظ ارجمند، مداحان گرامی و هیئت امناء هیئت‌های عزاداری همکاری صمیمانه‌ای داشتند. مع الوصف در بعضی نقاط با عدم توجه به شیوه نامه‌ها پس از محرم خیزهایی از بیماری داشتیم و تعدادی از عزیزان مبتلا و گرفتار شدند.

امسال با شیوع ویروس دلتا که به پیر و جوان رحم نمی‌کند گرچه واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر در حال اتمام است با وجود این نگرانیم که با این موج جدید بیماری و تقارن آن با مراسم عزاداری هرگونه پروتکل شکنی بتواند در ارتفاع این موج سنگین فشار و بر تاب آوری مراکز درمانی موثر باشد.

تأکید مکرر مقام معظم رهبری و حضرتعالی در آخرین جلسه هیئت محترم دولت و دیگر عزیزان یقیناً موثر خواهد بود. مع الوصف اینجانب و همکارانم بسیار نگرانیم که هرگونه بار اضافه‌تر بیماری به هر دلیل به وخامت اوضاع بیافزاید.

 

خطر افزایش مرگ و میرها با کرونای دلتا و عدم رعایت دستورالعمل‌ها در محرم

علیرضا فاطمی، متخصص بیماری های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: امسال ماه محرم‌ با پیک پنجم کرونا مواجه شده است، لذا به همه توصیه می‌شود دستورالعمل‌های بهداشتی را به شدت رعایت کنند تا شاهد افزایش مرگ و میر بیشتر افراد نباشیم.

او درباره ویروس کرونا دلتا و شیوع آن در کشور هشدار داد و گفت: این ویروس آزمایش گریز است لذا تنها راه کلیدی پیشگیری و درمان فعلی این بیماری قبل و بعد از انجام واکسیناسیون، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

این متخصص بیماری های عفونی بیان کرد: رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، دستکش، شستن مکرر دست‌ها از موارد قابل پیشگیری و البته اولویت‌های اصلی و اساسی پیشگیری از ویروس کروناست.

فاطمی اضافه کرد: البته افراد باید سعی داشته باشند در این روز‌ها از دست به دست کردن مواد خوراکی به خصوص غذا‌ها و مواد خوراکی رو باز به شدت خودداری کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: بهتر است مراسم‌ عزاداری سرور و سالار شهیدان در فضا‌ی باز و با رعایت تمام شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شود و وزارت بهداشت دستورالعمل‌هایی برای پیشگیری از این منحوس در نظر گرفته است که باید تمام آن‌ها رعایت شود.

 

تاکید رهبری بر اجرای دستورالعمل‌ها در مجالس عزای حضرت سیدالشهداء (ع)

رهبر انقلاب هم بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید داشتند و گفتند: جان‌باختن بیش از ۵۰۰ تن در یک روز و داغدار شدن خانواده‌هایشان و همچنین ابتلای ده‌ها هزار نفر به بیماری و مشکلات درمانی آنها حقیقتاً بسیار دردناک است و دل هر مسلمان و هم‌میهنی از این واقعه آتش می‌گیرد، بنابراین برای مقابله با این وضع وظایفی داریم.

ایشان در توصیه‌ای دیگر، مجالس عزای حضرت سیدالشهداء (ع)  را مایه برکت و جلب رحمت الهی دانسته و افزودند: ملت و کشور به این مجالس با برکت احتیاج دارد اما در برگزاری آنها باید شیوه‌نامه‌ها با کمال دقت و شدت مراعات شود.

رهبر معظم انقلاب برگزار کنندگان جلسات و آحاد شرکت‌کنندگان را به رعایت ضوابط و فاصله‌ها توصیه و تأکید کردند: نگذارید مجالس حسینی موجب شیوع بیماری و مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود.

هنوز ساعاتی از درخواست رهبر معظم انقلاب از مردم و مسئولان مبنی بر رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا نگذشته بود که مسئولان هیات ها و برخی مداحان سرشناس در لبیک به فرمان مقتدای خود وارد میدان شدند تا شیوه نامه های بهداشتی را مو به مو رعایت کرده و در کاهش مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از موج سرکش کرونا گامی بردارند.

شورای هیئات مذهبی کل کشور تاکید کرد: هیئات مذهبی که از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا پیشتازانه در خط مقدم مبارزه با این ویروس منحوس بوده اند، لازم است تا با رعایت کامل دستورالعمل های ابلاغی و فاصله گذاری در مجالس حسینی در سطح شهرستانها و اقصی نقاط کشور شیوه نامه های ابلاغی را با دقت و نظارت بیشتری مورد اهتمام و دقت قرار دهند و خادمین هیئات و بانیان مجالس، کارگروه ها و کمیته های ناظرین و بازرسین در سطح استانی و شهرستانی با دقت مجالس را رصد کنند.

همچنین برخی مداحان سرشناس و پیرغلامان حسینی طی بیانیه ای اعلام کردند: تعظیم شعائر حسینی برای همه ما اولویت جدی دارد، اما همان‌طور که در سال گذشته هیأت‌ها حماسه‌ای ماندگار آفریدند، امسال نیز با وجود همه سختی‌هایی که برپایی یک هیأت در شرایط فعلی دارد، در لبیک به فرمان رهبر حکیم انقلاب و نظر مراجع عظام، با تمام توان خود سختگیرانه برای حفظ سلامت مردم و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، در کنار اقامه عزای حسینی اقدام خواهیم کرد.

 

آغاز پویش نذر خون از تاسوعای حسینی تا اربعین

بشیر حاجی بیگی با اشاره به راه اندازی پویش نذر خون در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی در سراسر کشور، گفت: اولویت فعالیت های سازمان انتقال خون ایران رعایت کامل استانداردها و ارتقای کیفیت است و تمامی استانداردهای فنی سازمان در ایام شیوع کرونا حفظ شده است. به طوری که در تمام فعالیت های فنی سازمان، کیفیت بر کمیت اولویت دارد و هیچگاه کیفیت را فدای کمیت نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا بسیاری از کشورهای دنیا برای جلوگیری از کاهش ذخایر خون استانداردهای اهدای خون را تغییر دادند، افزود: برنامه نذر خون امسال طبق سنوات قبل در ماه های محرم و صفر با شعار فرهنگ حسینی و نذر عاشقان اباعبدا… حسین (ع) در ادارات کل انتقال خون سراسر کشور برگزار خواهد شد. بر این اساس پویش نذر خون از تاسوعای حسینی تا اربعین راه اندازی خواهد شد.

حاجی بیگی ادامه داد: فرهنگ اهدای خون به عنوان یک فرهنگ انسان دوستانه و ایثارگرانه به محلی برای حضور عاشقان امام حسین (ع) به عنوان مصداق حقیقی کشتی نجات در جامعه اسلامی ما و حضور در مراکز انتقال خون جهت اهدای خون اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: در تمام مراکز انتقال خون سراسر کشور شیوه نامه های بهداشتی در بالاترین سطح رعایت می شود و سلامت اهدا کنندگان خون، وظیفه اصلی مراکز انتقال خون است. بر این اساس همه هموطنان در این ایام برنامه نذر خون را در کنار سایر نذورات در ماه های محرم و صفر در برنامه کاری خود قرار دهند.

 

حاجی بیگی گفت: در عین حال در خواست داریم شهرداری ها و مراکز سلامت شهرداری و فرهنگسراها و همچنین جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازوان همیشگی و همراه انتقال خون در امر اهدای خون در ایام سوگواری حضرت اباعبدا … الحسین (ع) در راه اندازی پویش نذر خون در کنار سازمان انتقال خون قرار گیرند. برنامه و پویش نذر خون برای اولین بار در کشور ما در میان کشورهای منطقه از سالها پیش شروع شد و امیدواریم امسال نیز با رعایت همه نکات بهداشتی با موفقیت در سراسر کشور در مراکز انتقال خون اجرا شود.

وی با بیان اینکه امسال پویش نذر خون با اهدای خون ورزشکاران و با همکاری فدراسیون های ورزشی در سراسر کشور آغاز خواهد شد، گفت: امسال با توجه به برگزاری المپیک و حضور ورزشکاران کشورمان در این رویداد مهم و شعار “هر اهداکننده خون یک قهرمان است” با دعوت از ورزشکاران عزیز کشورمان منتظر حضور گرم ایشان در مراکز انتقال خون هستیم و برنامه نذر خون از تاسوعای حسینی شروع و تا اربعین ادامه خواهد داشت.

حاجی بیگی گفت: هدف از این پویش همدلی، همراهی و مشارکت جامعه ورزشی کشور به عنوان جمعی از سفیران انتقال خون در امر اهدای خون در سراسرکشور است.

وی تاکید کرد: هنگام مراجعه به مراکز انتقال خون جهت اهدای خون داشتن کارت شناسایی معتبر الزامی است. همچنین برای اهداکنندگان بار اول همراه داشتن کارت ملی و اهداکنندگان مستمر خون، کارت شناسایی معتبر کافی است.

عزاداری بخشی از مراسم دینی ما است، اما لازمه برگزاری‌ آن این است که فاصله‌گذاری اجتماعی و اجتماعات را بر اساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی که از طریق وزارت بهداشت به تمام سازمان‌ها ابلاغ شده است، رعایت کنیم. اگر بتوانیم موارد بهداشتی را رعایت کنیم شاید بتوانیم انتشار بیماری را بسیار کاهش دهیم و همه باید به این موارد توجه کنیم، زیرا هم سلامت متولیان برگزاری مراسم عزاداری برای دارای اهمیت است و هم سلامت افرادی که در آن شرکت می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.